Józef K Józef K
482
BLOG

Fado

Józef K Józef K Kultura Obserwuj notkę 21

Koledzy przywieźli z Lizbony nie tylko świetne porto, ale również płyty z fado. Co to jest fado? To specyficzny, portugalski rodzaj zazwyczaj rzewnych i dramatycznych pieśni o miłości, o życiu i o uczuciach określanych zazwyczaj łącznie jako "sausade" (tęsknota, żal, ból uczuciowy, melancholia). Taki "portugalski blues".



Dostałem w prezencie płytę "Fado em Mim" ("Fado we mnie") z pieśniami fado w wykonaniu młodej pieśniarki o imieniu Mariza. Najpierw wsunąłem płytę do odtwarzacza w aucie. Ten śpiew przykuł moją uwagę, był niemal magnetyzujący. Jechałem słuchając z coraz większym uznaniem dla pięknego głosu i dramatycznej ekspresji. 

Najpierw jednak parę słów o Marizy. To młoda pieśniarka portugalska (raczej nie piosenkarka), urodzona w Mozambiku. Piękna, smukła dziewczyna z modnie tlenionymi i gładko uczesanymi włosami, o posągowej figurze, wyrazistych oczach, pięknym uśmiechu i ujmującym sposobie bycia.  Świeżość młodej dziewczyny, a jednak już profesjonalistka.

Mariza ma swoją witrynę internetową, gdzie znajdziemy wiele informacji o tej fascynującej artystce. Ponadto można odsłuchać 'jednym ciągiem' próbki utworów fado w jej wykonaniu oraz przeczytać anglojęzyczne teksty tych utworów (aby uzyskać angielską wersję witryny należy kliknąć English w prawym górnym rogu).

Oczywiście zajrzałem do YouTube i znalazłem tam mnóstwo jej występów na żywo, na przykład



Jak widać tutaj



fado nie musi być koniecznie rzewliwe, płaczliwe i rozdzierające serce. Życie ma też swoje dobre strony :)

Wsunąłem tę płytę Fado em Mim do odtwarzacza w domowym systemie audio i dopiero wtedy się zaczęło. Po pierwsze  nagranie jest kapitalnie zrealizowane technicznie, doskonali muzycy towarzyszący (kontrabas, gitara klasyczna i 12-strunowa gitara portugalska), świetna aranżacja. Fenomenalne dźwięki gitar, znakomity, kulturalny bas. Po drugie, i najważniejsze, to muzyka powalająca, poruszająca serce głęboko, odzywają się nieznane struny... należy wziąć szklanicę dobrego wina, zapalić świece i odjechać...



Oto próbka z tej płyty: Chuva (Deszcz).  Tekst angielski jest dostępny na witrynie Marizy oraz tutaj. No i podczas słuchania tak mnie "wzięło", że popełniłem tekst polski.   

Melancholijne piosenki istnieją niemal w każdym kraju (szczególnie lubię takie pieśni z krajów bałkańskich). Rosyjskie romanse, ukraińskie dumki, greckie zorbas, polskie ballady. Anna Maria Jopek również ma trochę utworów fado w swym repertuarze. A gdyby tak Edyta Geppert...

Niemal wszystkie nagrania Marizy (CD i DVD) są dostępne w Merlinie. Warto również odwiedzić Amazona, przeczytać komentarze, na przykład tutaj - - - oraz przeczytać to(!).
 

Józef K
O mnie Józef K

Józef K.: wszechstronne zainteresowania, zdecydowane poglądy, liberał Kontakt Witryna internetowa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura