Józef K Józef K
352
BLOG

Joan Baez

Józef K Józef K Kultura Obserwuj notkę 36

to jedna z legendarnych, amerykańskich piosenkarek folk o wyjątkowo pięknym, charyzmatycznym, kobiecym głosie. Ma oczywiście swoją witrynę internetową, gdzie znajdziemy wiele informacji. To dzielna kobieta, uporczywie walcząca o prawa człowieka, kontestatorka, wielokrotnie protestująca przeciwko militarnej polityce Ameryki, m.in. przeciwko wojnie w Wietnamie i Iraku.

Zaczęło się od tego, że przy obiedzie piliśmy pyszne czerwone wino Rucahue (Merlot 2005, RESERVA) z Chile. Potem przypadkiem trafiłem w TV na film muzyczny Footloose ze świetnym Kevinem Baconem. W tak sympatycznym nastroju zobaczyłem na blogu blueslovera opis popularnego standardu piosenek lirycznych: Plaisir D'Amour. Przypomniałem sobie, że mam tę piosenkę nagraną na starym winylu firmy Vanguard  (1961) w pięknym, folkowym wykonaniu Joan Baez, która sama akompaniowała sobie na gitarze. Poszukałem, znalazłem, położyłem na talerzu gramofonu i zapisałem w formacie mp3. Zachwycające nagranie, krystalicznie czysty sopran dziewczyny jest przepiękny. Płyta jest już niestety dość zniszczona, a nie mogłem dźwięku nadmiernie odszumiać elektronicznie, bo cierpiala na tym piękna barwa głosu JB. Moim zdaniem, Plaisir D'Amour najlepiej brzmi w kobiecym wykonaniu, a w wykonaniu JB jest nieziemskie.

Płyta była również wydana na CD w 2001 roku i w 2006 roku. Warto przeczytać te komentarze w Amazonie ! Te nagrania pochodzą z pierwszego okresu kariery JB, oryginalnie były nagrane jeszcze analogowo i mają ogromny walor świeżości.

Posłuchajmy tajemniczej, starej szkockiej ballady Silkie. Jest to lament kobiety, która nie zna ojca swego syna. Pojawia się mężczyzna, który oświadcza, że jest ojcem, ale jest istotą selkie: mężczyzną na lądzie i foką w morzu. Zabiera swego syna, daje matce sakiewkę ze złotem i przepowiada jej, że poślubi łowcę fok, który zabije ich obydwu: ojca i syna.  Szczegóły są tutaj.    

 

Zacząłem wędrować po Amazonie i trafiłem na drugą płytę JB nagraną jeszcze w w 1960 roku...  zacząłem czytać recenzje klientów... popatrzyłem na trzecią płytę "The First 10 Years"... przejrzałem recenzje...   i w rezultacie zamówiłem w pakiecie wszystkie trzy :)

Polecam to wino ;)
********************
 

Józef K
O mnie Józef K

Józef K.: wszechstronne zainteresowania, zdecydowane poglądy, liberał Kontakt Witryna internetowa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura