Józef K Józef K
84
BLOG

Joan Baez II

Józef K Józef K Kultura Obserwuj notkę 9

Joan Baez  miała meksykańsko-irlandzkich rodziców. Owocna mieszanka... i rzeczywiście JB ma nieco meksykańskie rysy twarzy. Zaczynała karierę śpiewaniem w klubach studenckich i kawiarniach. Swą pierwszą płytę (winylową, dostępną obecnie jako CD) nagrała w 1960 roku, mając 19 lat. Cudownie świeży i silny, lecz subtelny sopran, z przejmującym wibratem. Urzekająca barwa głosu. Gdy teraz słucham tej płyty i pierwszy raz słyszę nagrane na niej utwory, myślę z zachwyceniem: fantastyczne.... Jak ona pięknie śpiewa CICHO, idealnie do kołysanek, do liryki. A jak pięknie śpiewa GŁOŚNO. A niech to... Po prostu brak mi słów.

Jest na tej płycie gorzki utwór All My Trials, który wydaje się być kołysanką, lecz wypełniony jest smutnymi emocjami i wątpliwościami religijnymi, wręcz rozpaczą:

Hush little baby, don't you cry
You know your mama was born to die
All my trials, Lord, soon be over

The river of Jordan is muddy and cold
Well it chills the body but not the soul
All my trials, Lord, soon be over

I've got a little book with pages three
And every page spells liberty
All my trials, Lord, soon be over

Too late, my brothers
Too late, but never mind
All my trials, Lord, soon be over

If living were a thing that money could buy
Then the rich would live and the poor would die
All my trials, Lord, soon be over

There grows a tree in Paradise
And the pilgrims call it the Tree of Life
All my trials, Lord, soon be over

Too late, my brothers
Too late, but never mind
All my trials, Lord, soon be over
All my trials, Lord, soon be over

 


Na drugiej (Vol. 2) płycie CD z archiwalnymi  (1961) nagraniami Joan Baez znajdziemy m.in. starą dramatyczną balladę Banks of the Ohio.  Chłopiec morduje dziewczynę z zadrości że wybrała innego. On błaga: "tylko powiedz że będziesz moja, nie będziesz w ramionach innego". Ona krzyczy: "Willie, nie morduj mnie, nie jestem gotowa na wieczność". On krzyczy: "Mój Boże, co ja zrobiłem? Zabiłem jedyną kobietę, którą kochałem, bo nie chciała wyjść za mnie".

To przejmująco tragiczna ballada. JB zauważalnie drżącym głosem śpiewa z towarzyszeniem zespołu The Greenbriar Boys: "Zaprosiłem moją ukochaną na spacer, na mały spacer, w dół, na brzeg Ohio..."

I ASKED MY LOVE TO TAKE A WALK,
TO TAKE A WALK, JUST A LITTLE WALK,
DOWN BESIDE WHERE THE WATERS FLOW,
DOWN BY THE BANKS OF THE OHIO.

AND ONLY SAY THAT YOU'LL BE MINE
IN NO OTHERS ARMS ENTWINE,
DOWN BESIDE WHERE THE WATERS FLOW,
DOWN BY THE BANKS OF THE OHIO.

I HELD A KNIFE AGAINST HER BREAST
AS INTO MY ARMS SHE PRESSED,
SHE CRIED, OH, WILLIE, DON'T MURDER ME,
I'M NOT PREPARED FOR ETERNITY.

AND ONLY SAY THAT YOU'LL BE MINE
IN NO OTHERS ARMS ENTWINE
DOWN BESIDE WHERE THE WATERS FLOW
DOWN BY THE BANKS OF THE OHIO

I STARTED HOME 'TWEEN TWELVE AND ONE,
I CRIED, MY GOD, WHAT HAVE I DONE?
KILLED THE ONLY WOMAN I LOVED,
BECAUSE SHE WOULD NOT BE MY BRIDE.

AND ONLY SAY THAT YOU'LL BE MINE
IN NO OTHERS ARMS ENTWINE,
DOWN BESIDE WHERE THE WATERS FLOW,
DOWN BY THE BANKS OF THE OHIO.

To nie są piosenki rozrywkowe ani wesołe. Stare ballady folkowe opisują w swych tekstach głównie smutki i nieszczęścia. Zdumiewające, jak przekonywująco potrafiła je wyśpiewać JB - wtedy jeszcze taka młoda dziewczyna... Nie dziwię się licznym, pełnym zachwytu komentarzom zamieszczonym w Amazonie przez słuchaczy tych ballad .
 


Na tej samej płycie CD jest również piękna, nastrojowa ballada John Riley  o "współczesnym Odyseuszu" wracającym do swej narzeczonej po długiej wędrówce (tekst). Utwór Plaisir d'Amour po remasteringu na format cyfrowy brzmi świetnie, podobnie jak Silkie. Recenzent płyty pisze: "podobnie jak Mahalia Jackson i niewiele innych, śpiew JB może być brzmieć w uszach jeszcze długo po skończeniu utworu". Tak, to prawda.

Ale żeby nie kończyć tej notki zbyt smutno, proponuję posłuchać dobrego jazzu. Oto genialny pianista jazzowy Oscar Peterson. Summertime.

Józef K
O mnie Józef K

Józef K.: wszechstronne zainteresowania, zdecydowane poglądy, liberał Kontakt Witryna internetowa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura